ıvır zıvırla uğraşmadan verimliliği ölçme

W. Bruce Chew'in Harvard Business Review'de yayınlanmış eski bir makalesi. Başlığı çevirirken ne yazsam diye tam emin olamadım ama makaleyi okuduktan sonra kanaatim anlatım olarak türkçesini böyle vermek sanırım aynı hissi verecektir okuyucuya. Orjinal ismi "no-nonsense guide to measuring productivity"

Öncelikle verimlilik sadece verimlilik uzmanlarına bırakılamayacak kadar önemli bişeydir. Bu yüzden bir dizi pratik talimat yöneticilerin verimlilik yönetimini anlama, değerlendirme ve uygulamalarına yardımcı olabilir.

Ilk olarak direk işçi maliyetlerinin ötesine bakmak gerekli. Tek bir grup maliyete odaklanılmamalı, genel olarak verimliliğe bakılmalı. Eskiden işçi maliyetlerinin büyük bir kalem tutmasından kaynaklanan alışkanlıkla halen verimlilikte işçi odaklı yatirimlar yapiliyor halbuki artik isci masraflari daha dusuk. Bu yuzden verimlilik arttirimi icin yapilacak masraflar maliyet hacminde kapladigi yere gore yapilmali. Yani soylenmek istenen direk is gucu masraflari uretim maliyetlerinde %10luk bir yer kaplarken verimlilik arttirma butcesinden %90 civarinda butce alabiliyor. Verimlilik arttirma butcenizi yaparken buna dikkat edin.

Uretimde girdiler birbirinin yerine gecebilir (para-is gucu gibi) o yuzden verimlilik olculurken tek bir noktaya bakilmamalidir. Diger turlu yapilan bir outsource hic yoktan isci verimliligini arttiriyor gibi gozukebilir.

Verimlikte amac kisilerin davranislarini etkilemek oldugu icin `ne kadar basit o kadar iyi` mantigi gecerli olmalidir. Calisanlar verimlilik olcusunu anlamalilar.
Varimlilik olcumunde en kesin, dogru olcumu almamiza gerek yok aslinda bize gerekli olan en etkili sonuca ulasabilmek, en etkili sonuc da calisanlara en cok etki edebilecek olandir.

Olculemeyeni olcun

Verimlilik olcumunde dikkat edilmesi gereken en onemli noktalardan biri de zamandir. Zaman satin alinmiyor diye gozardi edilmemeli ve verimlilik soz konusu oldugunda dikkate alinmali. Ayrica verimlilik olcumunde sadece mavi yakalilar degil beyaz yakalilar da hesaba katilmalidir. Beyaz yakalilarin verimliligini olcmek zor olsada verimliligi eksik olcmek hic olcmemekten iyidir.

Bir baska dikkat edilecek nokta elmalar ile elmalarin kiyaslanmasi. Seneler arasi verimlilik kiyaslanirken sadece cikti sayisi onemli degildir. Cikan urunun ozellikleri de kiyaslanmalidir.
Ornegin bir otomobil lastigi ureticisi bir sene 15000 mil giden bir lastik urettiyse ve bir sonraki sene 30000 mil giden bir lastik urettiyse burada verimliligi olcecek ortak bir deger bulunmali. Bu ortak deger firmanin stratejisine gore degisebilir. Ucuz urun stratejisi varsa firma verimlilik olcerken fiyatlara odaklanacaktir, innovasyon merkezli bir sirket ise teknik parametrelere odaknalacaktir.

Bir baska dikkat edilmesi gereken nokta genel performansa cok odaklanmanin onemli trendleri maskeleyebilmesi tehlikesidir. Bir plantin verimi duserken yine de baska bir plantten daha verimli olabilir. Unutulmamali ki verimlilikte veriler ilk gorundugu gibi degildir genelde.

Son olarak, verimlilik olcumunun zor ve karmasik olmasi yoneticileri kesinlikle yildirmamalidir.

Hiç yorum yok: