Kendi işini kurmak istemeyen yoktur herhalde, hatta bunun için bir fikir bulmuş olmayan biride yoktur kanımca. Ama bu bulunan fikirler ya hayata geçirilemez çok meşekkatli olduğu için yada siz harekete geçene kadar atı alan Üsküdar'ı çoktan geçmiştir.
İş dünyasına girişimci olarak atılmak isteyenler için Guy Kawasaki'nin "the art of start" kitabı sanırım çok yararlı olacaktır. Aynı zamanda youtube'den izleyebileceğiniz bir sunumuda mevcuttur. Guy Kawasaki macintosh bilgisayarlarının başarısında çok etkili bir isim ve şimdide "Garage Technology Ventures" şirketinin CEO'luğunu yapmakta. Yani garajda çıkıpta ileride çok para kazanacağını düşündüğü gençlere para sağlıyarak ortak olmaktadır.
Bir amacınız, mananız olsun
Sunumu özetleyecek olursak; Guy, yeni bir girişimcinin ilk önce bir amaç, bir mana bulmasının önemli oldugunu söylüyor. Dünyayı değiştirmek için çıkın diyor yola. Uzun, havalı misyon vizyon cümlelerinden bahsetmiyor. Gerçekten bir mana vermelisiniz işe. Bunun içinde 3 yol olabilir
1- Hayat kalitesi sağla: Mesela Macintosch'un yaptığı gibi. Mac. insanların daha yaratıcı olmalarını sağla prensibiyle gitti hep.
2- Bir yanlışı düzelt: Önceden DOS vardı ama yeterince kullanışlı değildi. Düzeltilmesi gerekiyordu. Linux, windows çıktı
3- İyi bir şeyin sonlanmasını engelle
Tabii ki her iş para kazanmak için yapılır ama amacınız bu olarak yola çıkmayın. Eğer bir mana kazanırsanız zaten para da kazanırsınız. Ama para kazanmak için çıkarsanız yanlış kişilerle çalışmaya başlarsınız.
"Mantra"nız olsun
Kısa sizi anlatan ve besimdeğiniz bir paralonız olsun. Net olsun , kısa olsun. Bütün çalışanlara, müşterilerinize sizi anlatabilecek akılda kalabilecek 2-3 kelimelik "neden varsınız", "duruşunuz nedir" sorularının cevabını alabileceğiniz bir mantra oluşturun.
mesela;
wendy's : sağlıklı fast food
FedEx : içiniz rahat olsun (aslında peace of mind ingilizcesi sanırım böyle tercüme edilebilir)
Nike: Authentic athletic performans yani güvenilir atletik performans
Mantranız çalışanlarınız için olmalı. Neden burada çalışıyorsunuz, şirketiniz ne yapıyor.
Farklı düşünün
Her zaman söylendiği gibi farklı düşünün. Bir şeyi daha iyi yapmak bir iş kolu değildir eğer 10 kat daha iyi yapmıyorsanız. Amazon.com 2000 analog kitap arşivinden 3000 analog kitap arşivine giderek başarı sağlmadı. 2000 analog kitap arşivinden 2 milyon dijital kitap arşivine giderek başarıyı yakaladı. Farklı düşünün.
İnsanları kutuplaştırın
İnsanları kutuplaştırmaktan korkmayın. İnsanlar bir ürünü çok sevebilirler diğerleri nefret edebilir önemli değil.
Ruh ikizinizi bulun
Sizi tamalayacak bir ortak bulun. Çok iyi bir mühendisseniz sizi tamamlayacak bir pazarlamacı bulun, çok iyi bir pazarlamacı ve mühendis bile olsanız bir operasyon ortağınız olsun. Bill Gates iseniz Steve Jobs'unuz olsun.
İş Planınız olsun
iş planını kesinlikle atlamayın. Benim müşterim kim ve parayı ondan nasıl alacağım kurgularını oluşturun
Mümkün olduğunca basit tutun
İş modelinizi kesinlikle kadınlara da sorun:)
KVG oluşturun
Kilometre taşları belirleyin.
Varsayımlarınızı yazın. Varsamyımlarınızı yazın ve test edin, kontrol edin
Görevler belirleyin. Ofis kirala gibi
10/20/30 kuralını uygulayın.
Bir sunum yapacağınız zaman etkili olmasına ve anlaşılmasına dikkat edin.
Sunumunuzda 10 slayt olsun
Sunumunuz 20 dakikada bitsin
Sunumunuzda en küçük font 30 olsun. Bu sizi sunuma az yazı koymaya ve konuyu bilmeye zorlar.
işe aldığınız kişiler önemlidir.
Ürününüzü seven kişileri işe alın. Konuyla alakalı geçmişi olmayabilir ama yapacağı işe, çalıştığı şirkete aşık olabilecek kişileri işe alın.
Kendinizden daha iyi kişileri tutun.
İlk izlenim önemlidir. İlk izlenimde bu kişiyi işe almalıyım dediğiniz kişileri alın.
Kendi yapmayacağınız şeyleri müşterilerinizden istemeyin.
Müşterilere ürününüzü deneme hakkı verin.
İşleri her zaman en tepeden halletmeye çalışmayın. Her zaman Genel Müdüre kadar ulaşmanıza gerek yok. Gerçek işi yapan gerçekten sonucu etkileyen alt kademe çalışanlara ulaşın.
Ve sonuncu olarak "bu iş yapmaz" diyenleri dinlemeyin. Unutmayın IBM'in chairman'i dünyadaki bilgisayar pazarını 5 olarak tahmin etmişti. 1995lerde kimse yeni bir arama motoruna ihtiyaç olacağını tahmin edemezdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder