Zaman Yönetimi – Önceliklerin Belirlenmesi

Günde iki saat daha fazlam olsa neler, neler yapardım ben, hayatımı ne güzel yaşardım diyenlerden misiniz? O halde bu yazı tam size göre!

İlk defa yaptığınız bir şey uzun sürer (yeni bir şarkı, yeni bir yol…) ama alışkanlıkla yaptıklarınız ne kadar kısa zamanda biter. Bazı zor zamanlar bir türlü geçmek bilmez, özellikle de bir yerde hapis gibi kaldığınız ama bazen de zamana en çok ihtiyacınız olduğunda sizi bir başınıza bırakıverir.

İşin doğrusu zaman sizinle inatlaşmıyor, sizin zamanı algılamanız değişiyor. Uzmanlar bu duruma “zamanın göreceliği” diyor. (Einstein bunun üzerine kocaman bir kuram bile yaratmış)

Zaman algılanan ve gerçek zaman olarak ikiye ayırabiliriz. İkisi arasındaki ilişki ise gerçek zaman ölçülebilir, algılanan zaman ise sizin tarafınızdan hissedilir. Gerçek zaman çoğunlukla mühendislerin kullandıkları ve ihtiyaç duydukları bir veridir. Yani biz insanlar aslında sosyal hayatımızda sadece algılarımızla yaşıyoruz.

Eğer ki bir gün yetmemeye başladıysa, muhtemelen hayatınızda normal gitmeyen bir şeyler var. Seslerinizi duyar gibiyim, işlerim çok yoğun, hep bir yerlere yetişmek zorundayım, aileme zaman ayıramıyorum… Üzgünüm sizin için üzülmeyeceğim çünkü hayatınızı cehenneme çeviren yine kendinizsiniz.

Zaman ve yetişme / yetişmeme kabusunu yaratan birkaç nedene bakalım:

• Plânsızlık
• Öncelikleri belirleyememek ve sıralayamamak
• Ertelemek
• Kendini gereğinden fazla işe adamak
• Acelecilik
• Kırtasiyecilik ve verimsiz okuma
• Rutin ve gereksiz işler
• Açık kapı politikası (hayır diyememek)
• Gereksiz telefonlar
• Gündemsiz ve verimsiz toplantılar
• Kararsızlık
• Yetki verememek
• Dağınık masa ve büro düzeni

Tamam, bunlar var da ne olacak, bunlardan kaçamayız, bizim sosyal çevremizde veya şartlar bunu böyle yaptığı için diyebilirsiniz. Böyle diyenlere size cehenneminizde sıcak günler diliyorum. Çıkmak isteyen dostlar beni takip etsin:

Hayatınızı iyileştirmek için bugünden daha iyi bir gün olamaz.

Adım 1 –

Ne yaptığınızı biliyor musunuz?

Gün boyu kendinizi gözlemleyin, neye ne kadar zaman ayırdığınızı not edin. Böylece gün içinde bazı işlere gerektiğinden fazla zaman ayırıp ayırmadığınızı ölçmüş olursunuz. Belki bazı şeyleri çok gereksiz yere yapıyor olabilirsiniz!

Zaman Kaybettiriciler neler olabilir?

• Ziyaretçiler
• E-Posta
• Dedikodu
• Gereksiz titizlik
• Kahve sohbetleri
• Düzensizlik
• Hayır diyememek
• Geciktirme
• Beklemeler
• Aksaklıklar

Ben şahsen beklemeler ve kahve sohbetleri nedeniyle epeyce zaman kaybettiğimi fark ettim.

Adım 2 –
Çevrenizi düzenleyin!

Siz artık cennet yolunda ilerliyorsunuz. Bunu çevrenizdekilere hissettirin.

İş yerinizdeki masanızda iş dışındaki şeyleri kaldırın. Masanızı düzenleyin
Evinizi düzenleyin, evde yaptığınız rutin işlerinizi en kısa sürede bitecek şekilde yeniden organize edin.

• Dağınıklık:
– Yorgunluk,
– Verimsizlik,
– Baş edememe hissi,
– Stres ve hâkimiyet yoksunluğu oluşturur,
– Ayrıca yaşamınızı kısıtlar.

Adım 3 –

Kendinize bir yol belirleyin!

1. Hafta boyunca yapmak istediklerinizi listeleyin ve öncelik sırasına dizin. Haftalık yapamayacak kadar hızlı değişken bir işiniz varsa en azından her akşam 15 – 30 dakika arası yarın yapacağınız işlere konsantre olun ve gününüzü kafanızda canlandırın.
2. Öncelik belirleme yöntemini öğrenin
3. “Günlük yapılacaklar” listesini önceliklerine göre hazırlayın.
4. Listenizin başındaki işlere büyük bir dikkatle yaklaşın.
5. Başladığınız işi bir kerede tamamlayın.
6. Daha iyi nasıl olur diye sorun ve kendinizi geliştirin!

Öncelikleri belirleme:




Bu doküman hazırlanırken Kişisel Zaman Yönetimi, Marion E. Haynes kitabından ve Banu Gökçül, Leadership Skills ders notlarından faydalanılmıştır.

Hiç yorum yok: